- شنبه 6 مرداد 1403
July 27, 2024

معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی

مجموعه بیانات جامعی از مقام معظم رهبری از سال ١٣۶۶ پیرامون شهروند تراز انقلاب اسلامی



مجموعه بیانات جامعی از مقام معظم رهبری از سال ١٣۶۶ پیرامون شهروند تراز انقلاب اسلامی      

در بیست و هفتمین جلد از مجموعه ره‌نامه، به کوشش معاونت پژوهش و آموزش مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، بیانات جامعی از مقام معظم رهبری از سال ١٣۶۶ پیرامون شهروند تراز انقلاب اسلامی گردآوری شده است.


این مجموعه ١۴٣ صفحه ای که چاپ اول آن مربوط  به پاییز ١۴٠٢ می باشد، توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) به چاپ رسیده و مشتمل بر ١٠ فصل با عناوین «شهروندی چیست؟»، «مبنای حق و تکلیف»، «بایستگی های شهروندی»، «مشارکت اجتماعی و سیاسی»، «اهمیت قانون، مبنای قانون»، «من و قانون»، «اهداف و مبانی امر به معروف و نهی از منکر»، «احکام امر به معروف و نهی از منکر»، «تحزب و تشکل» و «نقش فرد در تحزب و تشکیلات» است. 
هر کدام از این فصول شامل تعدادی بخش و هر بخش دارای بیانات مختلف مقام معظم رهبری در آن موضوع است.
در این کتاب، مسائل متعدد مرتبط با حقوق شهروندی از جمله "وابستگی شهروند انقلاب اسلامی به کشور"، "حقوق عمومی انسانیت"، "حق پیشرفت"، "حق آزادی"، "بایسته های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی شهروند"، "مسئولیت و لزوم مشارکت"، "مشارکت همگان در جهاد اقتصادی"، "انضباط مردمی و پایبندی به قانون"، "وجوب و شروط امر به معروف و نهی از منکر"،"نگاه نظام به تحزب و تشکل و اخلاق تشکیلاتی"، از مجموعه سخنان حضرت آقا استخراج گردیده است. 
برای نمونه، بیانی به شرح ذیل، پس از عنوان «لزوم احساس وظیفه مداوم و همت گماشتن مردم و مسئولین» در «بخش بایستگی اجتماعی شهروند» مربوط به «فصل بایستگی های شهروندی» آمده است:
 «آنچه که برای ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولین، غیر مسئولین بخصوص جوانها، بخصوص کسانی که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفی ندارم، من مسئولیتی ندارم؛ همه مسئولند. مسئولیت معنایش این نیست که اسلحه ببندیم، بیاییم توی خیابان راه برویم؛ در هر کاری که هستیم، احساس مسئولیت کنیم؛ مسئولیت دفاع از انقلاب و از نظام جمهوری اسلامی؛ یعنی از اسلام، یعنی از حقوق مردم، یعنی از عزت کشور.»(دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه شش بهمن مورخ ۶ بهمن ١٣٨٨)

کلمات کلیدی

ارسال نظر

نظرات

نظر شما

اخبار مرتبط