- دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
May 20, 2024

معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی

راهنمای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری (قسمت اول)



راهنمای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری (قسمت اول)      

هرگاه فردی بخواهد از تصمیم، اقدام یا ترک فعل مأموران یا واحدهای دولتی شکایت کند، ابتدا می‌بایست اعتراض خود را کتباً به آن دستگاه ارایه نماید و در صورتی که پاسخ مناسبی دریافت نکرد آن را در دیوان عدالت اداری اقامه دعوا کند.


مراحل تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری (قسمت اول)

1- دارا بودن کد ملی (مبتنی بر رویه، دادخواست افراد خارجی هم ثبت می شود.)
2- غیرحضوری بودن رسیدگی (با توجه به این مسئله، فرد می بایست در نگارش دادخواست، حداکثر دقت را داشته باشد و همه ی استدلال ها و مدارک خود را ابراز نماید؛ چون اصل بر این است که امکان مراجعه حضوری به شعبه و قاضی وجود ندارد.)
3- ثبت نام قبلی در سامانه ثنا (توجه نمایید که ابلاغ اوراق قضایی در این سامانه انجام می پذیرد.)
4- تنظیم دادخواست به زبان فارسی در فرم مخصوص (در دفاتر خدمات قضایی، متن مورد نظر شاکی در این فرم ها توسط متصدی، تایپ و ثبت می شود.)
5- پرداخت هزینه دادرسی (20 هزار تومان در مرحله بدوی و 40 هزار تومان در مرحله تجدیدنظر. همچنین پرونده هایی که با صدور قرار عدم صلاحیت از مراجع دیگر قضایی به دیوان عدالت ارسال می شود، نیازی به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه ندارد.)
6- تقدم رسیدگی اداری بر رسیدگی قضایی در دیوان:
هرگاه فردی بخواهد از تصمیم، اقدام یا ترک فعل مأموران یا واحدهای دولتی شکایت کند، ابتدا می بایست اعتراض خود را کتباً به آن دستگاه ارایه نماید و دستگاه، ملزم است ظرف سه ماه کتباً به درخواست ایشان پاسخ دهد. هرگاه پاسخ اداره قانع¬کننده نبود یا اداره اصلاً پاسخ نداد، شخص سپس باید در دیوان طرح دعوا کند.)
7- مرور زمان طرح دعوا در دیوان عدالت اداری:
• شکایت از مقررات و مصوبات دولتی: فاقد مرور زمان است (هر زمان می توان شکایت نمود.)
• شکایت از آرا و تصمیمات مراجع اختصاصی اداری (مانند کمیسیون ماده 100 شهرداری، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیسیون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه، هیئت حل اختلاف مالیاتی و...): برای افراد مقیم ایران، سه ماه و برای افراد خارج از ایران، شش ماه از زمان ابلاغ تصمیم مرجع اداری.
• شکایت از تصمیمات و اقدامات مأموران دولتی یا شکایت در خصوص تضییع حقوق استخدامی: برای افراد مقیم ایران، شش ماه و افراد خارج از ایران، یک سال از زمان ابلاغ تصمیم مرجع اداری.
نکته: اگر فردی معاذیر قانونی یا شرعی داشته باشد، می¬تواند مطرح کند تا به زمان مذکور اضافه گردد.

راهنمای تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری(قسمت اول)

برای دانلود نسخه پی دی اف اینجا کلیک کنید.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

نظرات

نظر شما

اخبار مرتبط