- یک شنبه 30 اردیبهشت 1403
May 19, 2024

معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی

معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دانشگاه مفید برگزار می نماید:



معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دانشگاه مفید برگزار می نماید:      

این دوره که به مطالعه و تبیین گروههای خاص با تأکید بر مفاد " منشور"حقوق شهروندی می پردازد با حضور اساتید و صاحبنظران در دانشگاه مفید قم برپا می شود.


در این مدرسه، فراگیران  طی یک دوره کوتاه مدت شش  روزه و در قالب یک کارگاه عمومی و  چند کارگاه تخصصی در چهار موضوع (حقوق بیماران، حقوق سالمندان، حقوق روستائیان،حقوق مهاجران ) با مفاهیم و قواعد  مندرج در منشورحقوق شهروندی آشنا خواهند شد ودر پایان دوره ، گواهی مربوط را دریافت خواهند نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه و یا با شماره 66475233  021 تماس حاصل فرمائید.



 مدرسه تابستانی حقوق شهروندی با تاکید بر گروه های خاص

هدف :

1- تبیین و نقد  منشور حقوق شهروندی یکی از اهدافی است که این مدرسه تابستانی در پی تحقق آن است. برای تحقق این هدف ، منشور حقوق شهروندی را می توان از سه منظر  حقوق داخلی،  حقوق بین المللی و حقوق  اسلامی مورد بررسی قرار داد. نسبت  قواعد حقوقی و فقهی موجود در منابع حقوقی و فقهی  با قواعد مندرج در منشور همچون همپوشانی مواد منشور با قواعد موجود وتعارض میان آنها از جمله مورادی است که در هر سه حوزه بررسی می شود.

2- توسعه ادبیات دانشگاهی و دکترین حقوقی در حوزه های نوظهور در منشور حقوق شهروندی چون حقوق روستاییان، حقوق سالمندان، حقوق مهاجران و حقوق بیماران از دیگر اهداف این مدرسه تابستانی ست.

3-  هدف سوم  این مدرسه تابستانی ،  آموزش و انتقال مفاهیم و قواعد حقوقی مزبور به دانشجویان حقوق است که نه تنها به عنوان دانشجو بلکه به عنوان شهروند در این جامعه حضور دارند و فهم صحیح آنها از  این حقوق می تواند در پاسخگویی دولت نقشی موثر داشته باشد.
 
برنامه اجرایی

1- زمان برگزاری: هفته سوم شهریورماه 1396 به مدت شش روز (1 روز کلاس عمومی، 4 روز کارگاه تخصصی، 1 روز شبیه سازی)

2- مکان برگزاری : دانشگاه مفید

برنامه آموزشی

برنامه های آموزشی در این مدرسه تابستانی به سه گروه کلاس های مفاهیم عمومی ،کارگاه های تخصصی و شبیه سازی تقسیم می شود:

1- کلاس عمومی

در این کلاس همه ی فراگیرانی که برای شرکت در مدرسه تابستانی ثبت نام کرده اند حضور می یابند . این کلاس به طرح موضوعات کلی و اساسی که به نوعی پیش نیاز کارگاه های تخصصی هستند می پردازد. برای مثال مفاهیم حق و شهروندی، حقوق  بنیادین ، همچنین کلیات منشور شهروندی (مسائلی چون هدف، ضمانت اجرا، تفسیر و ...) در این کلاس مورد بررسی وتحلیل حقوقی قرار خواهد گرفت. مدت این کلاس یک روز خواهد بود. 

2-  کارگاه های تخصصی

فراگیران می توانند در هر یک از کارگاه هایی که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اند ، موضوعی که  در حوزه علاقه آنها است را  به صورت تخصصی دنبال کنند. در کلاس های تخصصی، تقسیم بندی پیش گفته شده ( حقوق داخلی، بین المللی و اسلامی) اجرا خواهد شد. همچنین این کارگاه  ها به صورت تعاملی و «مطالعه ی موردی» داخلی و بین المللی برگزار خواهد شد. فراگیران پیش از حضور در هر کارگاه ، از برنامه آن کارگاه و منابعی که باید برای آمادگی مطالعه کنند آگاهی خواهند یافت. کارگاه های  تخصصی چهاگانه  با موضوع  حقوق روستاییان، حقوق سالمندان، حقوق بیماران و حقوق مهاجران برگزار خواهد شد.

3-  شبیه سازی

با توجه به اینکه در کلاس های عمومی و تخصصی، تکیه بر مباحث نظری  است ، در بخش شبیه سازی آنچه فراگیران آموخته اند به به صورت عملی  عرضه می گردد. در این بخش مرجع ملی حقوق شهروندی شبیه سازی می شود و فراگیران با توجه به پرونده ای که در روز سوم به آنها داده شده است ،  در روز ششم در این شبیه سازی شرکت می کنند.

شرایط ثبت نام  

فراگیران در خواست کننده باید دانشجویان و یا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد حقوق و یا رشته های مرتبط همچون علوم سیاسی و علوم اجتماعی باشند. در مورد دانشجویان دکترا کمیته برگزار کننده می تواندمجوز شرکت صادر نماید.

اعطای بورس

به 5 نفر از متقاضیان بر اساس رزومه علمی و انگیزه نامه بورس اعطا خواهد شد. این 5 نفر توسط کمیته برگزار کننده از میان متقاضیان انتخاب خواهند شد و از پرداخت هزینه دوره معاف می باشند.

 مهلت ثبت نام

پایان مرداد ماه 1396

فرم ثبت نام و اسکن فیش واریز هزینه ثبت نام به آدرس ایمیل info@lri.ir وlegalclinic@mofidu.ac.ir  ارسال شود.

متقضیان بورس تحصیلی به همراه فرم ثبت نام، رزومه علمی و انگیزنامه خود را نیز ارسال فرمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-66475233  خانم ابراهیمی و خانم بهادرانی

025-32903552  /   025-32903553  آقای نوری

کلمات کلیدی

ارسال نظر

نظرات

نظر شما

اخبار مرتبط